Den andra svängen till London

Den elfte september åkte jag med Elin och Ida till London! Vi reste nästan hela torsdagen tills vi äntligen var framme på vårt vandrarhem strax innan middagstid, så under torsdagen såg vi cirka ingenting utan åt bara middag och stapplade sedan i säng.
 
 
På fredagen vaknade vi hyfsat tidigt, åt frukost och begav oss till Oxford street och Carnaby street! Okej, om jag ska vara ärlig gillar jag inte Oxford street överhuvudtaget, allt är så stort och det är så mycket folk överallt, saker jag mest blir väldigt trött och aningen snurrig av. Carnaby street tycker jag däremot är döfin! Men i alla fall så gick vi i alla möjliga affärer och tittade på kläder osv i flera timmar tills benen kändes som att de skulle falla av och blodsockret var i botten. ( På mig märks det så himla tydligt, blir jättegnällig och tvär och hemsk att vara med)
 
 
Då tog vi sikte på närmaste park ( älskar storstäder med parker överallt), svängde förbi en mataffär på vägen för att proviantera lite, och slog oss sedan ner i gräset i St James park med kakor och lemonad.
 
 
När vi tillslut kände oss lite piggare så promenerade vi ner till Buckingham Palace och satt framför det en stund. Sedan tog vi oss tillbaka till vandrarhemmet, vilade, gjorde oss i ordning, åt dumplings i china town, försökte oss på en utgång men det gick inget vidare, så vi somnade innan tolv och planerade ett bättre försök till lördagen.
 
 
På lördagen åkte vi till Notting Hill för att gå på Portobello Market. Vi var knappast de enda turisterna med den tanken, för det var helt sinnessjukt mycket folk.
 
 
Portobello Road är kanske den längsta gatan någonsin, och marknaden sträckte sig längs hela gatan. Det såldes allt från gamla kameror, skivor, gamla fotbollsskor till grönsaker, frukt och mat från olika länder.
 
  
Precis i slutet av marknaden kom delen med secondhand-kläder! Det fanns så himla himla mycket kläder att en blev helt slut i huvudet. 
 
 Efter Notting Hill så åkte vi till andra sidan stan för att upptäcka Camden! Jag blev kär i Camden nästan direkt. Med alla ganska slitna hus, graffitimålningar, alternativa affärer, matmarknad och fina barer nästan överallt.
 
 
Här kunde en till exempel köpa helt färskpressad apelsinjuice i världens finaste marknadsstånd. Vi åt oss mätta på smakprover från matmarknaden och bestämde oss sedan för att promenera mot Primrose Hill alldeles i närheten.
 
 Vi promenerade längs med kanalen.
 
 
Där detta fanns till exempel.
 
 
Och tillslut kom vi hit upp! Älskar verkligen Primrose Hill, gå hit om ni är i London!!
 
 ♥♥
 
Efter pausen uppe på kullen så tog vi buss tillbaka till vandrarhemmet, vilade, gjorde oss i ordning, bestämde oss för att åka mot Camden igen och åt sushi längs vägen på Kings Cross.
 
Så kom vi till Camden, drack cider i en gränd, träffade två boråsare, drack öl i en annan gränd, gick in på flera barer men kom ut igen ganska snabbt, tappade bort boråsarna, frågade en grupp snubbar om ett bra ställe att gå ut på och de visade oss till en klubb som enligt mig slår allt jag varit på tidigare! De spelade endast 60-tal och indie och vi dansade i flera timmar och åkte sedan buss i en timme till vår del av stan strax innan gryningen.
 
 
På söndagen bestämde vi oss för att kolla in Naturhistoriska museét som vi bodde granne med. Alltså verkligen granne, det låg på andra sidan gatan från vårt hostel. Jag var jättebakis trodde jag skulle gå under ett tag pga så mycket barn och ljud och ljus och folk.
 
Jag var mest pepp på att se dinosaurieavdelningen, men den var såklart stängd just den helgen när vi var där. Så då tog jag sikte på valavdelningen men kom aldrig dit, för när vi skulle äta lunch där inne så var min plånbok inte i tygpåsen och jag paniksprang tillbaka till vårt hostel, där plånboken lugnt låg väntandes på min säng. Sedan hade jag verkligen inte lust att köa in till museet igen, så köpte lemonad och huvudvärkstabletter och sov till Ida och Elin kom tillbaka.
 
På måndagen fotade jag ingenting, vilket var himla dumt eftersom att vi åkte till Brick Lane som är så fint, med en massa gatukonst och mycket secondhand-affärer. På tisdagen packade vi ihop våra saker, satt i hyde park i två timmar, åt fish & chips och åkte sedan mot flygplatsen. Det var den resan!

Kommentarer

Kommentera inlägget hä:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din epost: (publiceras ej)

Ifall du har en blogg:

Plats för fina skriverier:

Trackback
RSS 2.0