Ett par boktips.

Hannas 066
Tack så himla mycket för alla boktips jag fick! Jag tänkte att jag kunde lista några av mina favoritböcker också.
 
Ibland bara måste man av David Levithan
Boken handlar om Paul som trasslar in sig och tappar bort sig totalt i sina kärleksbekymmer och försvinner till annanstans ibland,  om Noah som bara fotar svartvitt och dansar bland psykologiböckerna och Tony vars föräldrar knappt känner honom och som mest av allt bara längtar bort. Jag blir alldeles rusig av lycka när jag läser den, och har nog läst den minst 5 gånger!
 
Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda
I det knäppaste kollektivet någonsin bor fyra av mina absoluta favoritkaraktärer, den buttre och snygge kocken, den stammande aristokraten, den tysta och arga städerskan och kockens helt magnifika farmor. Jag vill mest bara krama om alla fyra karaktärer och aldrig släppa taget
 
Guernseys litteratur och potatisskalpajsällskap av Mary Ann Shaffer
Full av fina karaktärer och små berättelser från andra världskriget, och skriven i brevform.
 
Just kids av Patti Smith
Kanske den bästa av alla böcker jag läst, så vacker och sorglig och hoppfull och tragisk på samma gång.
 
En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa
En japansk berättelse om den finaste vänskapen någonsin, mellan en mamma, hennes son och en pensionerad matematikprofessor som bara har åttio minuters minne, älskar baseball och går runt i en kavaj full med minneslappar.

Kommentarer
Postat av: Klara

började läsa "En gåtfull vänskap" förra hösten, men drunknade i läxor och var tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket innan jag ens hunnit halvvägs. åh. får ge den ett nytt försök nu, till jul.

2012-12-06 @ 21:57:51
URL: http://klaragenberg.blogg.se

Kommentera inlägget hä:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din epost: (publiceras ej)

Ifall du har en blogg:

Plats för fina skriverier:

Trackback
RSS 2.0