Fredagen och Lördagen i Äänekoski


I torsdags morse svängde vår minibuss ut från skolans parkering med målet inställt på Äänekoski i mitten av Finland. Jag har nog aldrig varit så nervös i hela mitt liv, och så här i efterhand så har det nog varit de bästa 6 dagarna någonsin.

Lite såhär såg det ut i Äänekoski, de två pelarna är från pappersfabriken och älven rinner förbi hela staden.

Några från Nordplus gruppen på väg hem från skolan på fredagen, Onni, Matti, Andri, Victor och Pinja.

Min värd Emmi, som jag saknar så otroligt mycket just nu! Efter att ha promenerat hem och bytt kläder så gick vi tillbaka in till staden för att äta gigantiska pizzor och hyra film. Filmen såg vi hemma hos mig och Emmi med Elsa, Ninni, Matti, Andri, Ida, Pinja, Onni och Viktor.

I lördags åkte vi till den större staden Jyväskylä för att shoppa och umgås allihopa. Här är Fina fina Madde och  Ninni.

Madde, Ninni, Elsa och Ida.

Anu från Finland och Andri från Island.
Staden var i kanske samma storlek som Luleå fast med fler affärer. Jag fyndade en tröja med finaste kragen och en inkamönstrad halsduk på HM och en vinröd spetströja från Lindex som jag tänkte visa senare.


Fina fina Emmi!

Ninni, Matti och Pinja


På kvällen for vi hem till en av de finska killarna, Valtteri, där nästan alla var. Alltid när man kommer hem till någon i Finland så bjuds man på mängder och mängder av mat, det finns ingen risk för att man ska behöva svälta, det är snarare en omöjlighet.

Matti.

Valtteri.

Ida och Elsa.

Thung, den roligaste människan jag känner numera.
En del badade bastu, andra pratade, spelade spel, lyssnade på musik och hade bara allmänt roligt, det var nog den bästa kvällen under hela resan. Senare åkte jag Emmi, Ida, Pinja, Madde och Anu till NInni och Elsa för att sova över, vilket var hur mysigt som helst!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anette

Hanna, det låter som du hade en toppenvecka - kul! kram!

2012-09-05 @ 22:14:29
Postat av: JATTA

AAAW LOVELY <3 i miss you !

2012-09-05 @ 22:31:25
URL: http://jattsk.blogspot.com
Postat av: Tessa

Oh you have a wonderful blog, love it! I hope you had a nice week, waiting for us to come to Sweden! :3

2012-09-06 @ 14:21:25

Kommentera inlägget hä:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din epost: (publiceras ej)

Ifall du har en blogg:

Plats för fina skriverier:

Trackback
RSS 2.0