Resten av dagarna i Rom

 
 
På lördagen hoppade vi på en buss, hoppade av bussen, hoppade på samma buss, hoppade av den igen och fick promenera tillbaka till punkten där vi var från början, och ingen hade någon aning om var vi skulle. Sedan träffade vi en äldre brittisk man med käpp, sommarkostym och världens torraste humor som visade oss vägen till tågstationen som vi skulle till. Därifrån åkte vi till Ostia Antica, som är en gammal romersk stad, ungefär som Pompeiji fast lite mindre och mindre välbevarad, men desto mindre sönderbesökt av turister. Och det var så fruktansvärt vackert. Vi promenerade omkring bland ruinerna, hittade tempel och målningar gömda bland träden, och det var sommarvärme ute. Min absoluta favoritdag i Rom. 
 
Efter Ostia Antica tog vi tåget några stationer längre bort och kom ut till kusten. Där satt vi på stranden en stund och doppade fötterna i vattnet innan vi tog tåget tillbaka in till Rom.
 
 
På kvällen var jag och Elin ute en sväng, drack vin i portingångar, hittade ett torg fullt med vackra människor och jag försökte diskutera feminism med en person med mörkt lockigt hår och den skarpaste käklinjen jag sett. Det gick inte så bra, han trodde hela tiden att jag menade familj och inte feminism. Feminism visste han inte vad det var. Sen mötte vi ett par amerikanska tvillingbröder som lärde oss vikten i att betona dj-ljudet i början av jacket, och så bestämde vi att vi skulle ses just precis där om 10 år. Fast jag tror att jag var den enda som menade det på riktigt.
 
 
På söndagen så skulle vi upp till Roms kommunhus som också är konstmuseum. Vi letade efter statyn av Medusa. Tyvärr hade hon rest till Budapest, så vi kom ut därifrån rätt snabbt och gick upp på en terass där det såg ut lite såhär.
 
 
På måndagen hade vi en ledig dag så jag och Elin gick längs affärsgatan och sen till spanska trappan och åt glass för att vara jätteturistiga. En duva störtdök rakt över mitt huvud så att vingen nästan fastnade i mitt hår. Såhär såg det ut om tittade rakt fram från trappan. Älskar hur fina alla hus är.
 
 
Påväg hem till hotellet igen sent på eftermiddagen så passerade vi en av dessa, och jag har fortfarande inte klurat ut hur de gör.
 
 
 Tisdag morgon promenerade vi till Villa Borghese, en gammal lantvilla i en gigantisk park, som numera är konstmuseum. Så där gick vi och tittade på konst och skulpturer i någon timme. Påvägen tillbaka in mot stan så gick vi igenom parken och förbi ett körsbärsträd! De absolut vackraste träden som finns ju.
 Eller ja, jag är 95% säker på att det var ett körsbärsträd. Fint var det i alla fall.
 
 
Det var ju vår sista kväll i stan, så vi åt middag allihop tillsammans, sen gick jag, Elin och våra lärare för att äta efterrätt tillsammans på restaurangen där jag och Elin hängde halva fredagsnatten. Efter det fortsatte jag och Elin ensamma, vi köpte prosecco kvällen till ära och letade upp en tom gränd för att kunna öppna dem utan att störa någon.
 
"Kom ihåg att hålla för korken med tummen så att den inte flyger iväg!"
"Ja självklart!"
 
Två sekunder senare flög min kork in på någons bakgård. 
 
Jag har inga mer bilder från kvällen, men vi gick omkring, träffade en kille som bott i sverige förut, drack negroni med tre fransmän från Paris som var i Rom för att leta inspiration till deras nästa filmprojekt. De trodde att jag var fotograf och såg så fruktansvärt franska ut med tjocka snedluggar, slitna kavajer och så kedjerökte de. De pratade mjukt och vackert och jag försökte förstå vad de sa, jag lyckades till viss del. Min cassez le patriarcat- tygpåse kommenterade de med "Ah oui, c'est un bonne ideé". Sen kindpussades vi hejdå efter ett tag och de gick hem för att sova, medan vi träffade en Adam Lundgren kopia som hette Marco. Han var snäll, så vi umgicks med honom resten av tiden, skålade för hans kompis som fyllde år och diskuterade allt möjligt. 
 
Vi tyckte det var en asbra idé att ta med oss negroni-glasen hem, med motiveringen " sådana här behöver vi i våra framtida serviser", så sagt och gjort, de fick följa med hem, jag kramade Marco hejdå och sen gick vi hem. Så himla fin och bra sista kväll!
 
 
 
Så flög vi hem dagen efter och på arlanda mötte vi Oskar Linnros, jag stirrade på honom i en halv evighet innan jag kom på vem han var, och de som jobbade i säkerhetskontrollen tog nutellaburken som jag köpt till min bror på tax-freen.  Slut på den resan! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

wahhhhh så kul att läsa. och orkar inte att du såg oskar :((((( fyfan hade grinat

2014-04-16 @ 01:14:51
URL: http://ajonssons.blogg.se
Postat av: Cornelia

Låter som att du hade en härlig vecka, riktigt fina bilder förresten

Svar: åh tack!!
Hanna Larsson

2014-04-16 @ 15:58:21
URL: http://photosbychoi.webblogg.se
Postat av: frida

åhfint. vill också till rom

2014-04-18 @ 18:36:13
URL: http://stummaord.blogg.se

Kommentera inlägget hä:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din epost: (publiceras ej)

Ifall du har en blogg:

Plats för fina skriverier:

Trackback
RSS 2.0